Esittelyssä: äitiys- ja lantionpohjafysioterapia

Julkaistu Optimoven blogissa 30.12.2017.

Äitiysfysioterapia

Äitiysfysioterapian keinoin voimme auttaa sinua voimaan hyvin läpi raskauden sekä auttaa valmistautumaan tulevaan synnytykseen. Lisäksi äitiysfysioterapeutti arvioi synnytyksestä palautumista ja auttaa sinua ymmärtämään muuttunutta kehoasi raskaudesta palautuessa.

Jokaisella naisella ja äidillä on oikeus voida hyvin. Raskaus tuo tullessaan suuria muutoksia naisen kehon toimintaan ja usein erilaisia vaivoja ja kiputiloja joita voidaan fysioterapian keinoin lievittää. Usein tuleva synnytys jännittää ja arveluttaa. Kehoa voidaan kuitenkin valmistella synnytykseen. Itse synnytystilanteesta saat miellyttävämmän ja turvallisemman tuntuisen erilaisin harjoittein sekä kivunlievityskeinoin.

Synnytyksen jälkeen keho tarvitsee aikaa palautua. Jo piakkoin synnytyksen jälkeen voidaan kuitenkin aloittaa palauttava harjoittelu keskittyen tiiviisti lantionpohjan harjoitteluun. Palautumista voidaan arvioida erilaisin testausmenetelmin sekä tukea kuntouttavien harjoitteiden avulla. Äitiysfysioterapeutti arvioi kehosi palautumista ja ohjeistaa sinua palaamaan raskaamman harjoittelun pariin sen ollessa turvallista ja järkevää.
Raskaus ja synnytys ei ole suinkaan edellytys tulla vastaanotolleni. Hoidan mielelläni kaikkia naisia voimaan paremmin! Varaa rohkeasti aika alla olevissa tapauksissa tai jos epäilet, että voisin auttaa sinua muissa tapauksissa

Äitiysfysioterapiasta on apua muun muassa seuraavissa tilanteissa:

Raskaana:
– Kiputilat raskaana ollessa (mm. liitoskivut ja lantionseudun kiputilat)
– Synnytykseen valmistautuminen ja kivun lievitys synnytyksessä
– Turvallinen harjoittelu raskausaikana

Synnytyksen jälkeen:
– Fysioterapeuttinen jälkitarkastus (haluat tarkastaa kuinka kehosi on palautunut synnytyksestä)
– Palautuminen synnytyksen jälkeen (ohjaus synnytyksestä palautumiseen ja turvallinen
harjoittelun pariin palaaminen)
– Lantionpohjalihasten testaaminen ja harjoittelu (tunnet painetta lantionpohjassa tai koet sen painuvan alaspäin/et tunnista lantionpohjalihaksiasi)
– Vatsalihasten erkauman tarkastus ja kuntouttaminen (keskivartalo tuntuu oudolta, erilaiselta kuin ennen synnytystä ja sitä on vaikea hahmottaa, vatsa
pömpöttää, selkä väsyy ja kipeytyy herkästi)
– Virtsan- ulosteen- tai ilman karkailu
– Kehon kiputilat (niska-hartiaseutusi kipeytyy ja on jumissa useammin kuin ennen raskautta tai synnytystä/tunnet kipua kyljissä, rintakehässä, lantion seudulla tai pakaroissa/ hengittäminen on vaikeaa.)

Lantionpohjan fysioterapia

Lantionpohjan ongelmia esiintyy kaiken ikäisillä naisilla. Erityisesti raskauden aikana, synnytyksen jälkeen sekä vaihdevuosi-iässä. Lantionpohjaongelmista kärsivät myös nuoret ja hyväkuntoiset urheilijat, jolloin ongelmana on usein lihasten yliaktiivisuus sekä kireys.
Lantionpohjan fysioterapian tavoite on ennaltaehkäistä sekä hoitaa erilaisia lantionpohjan lihaksiston toimintahäiriöitä. Niihin kuuluvat mm.

• lantionpohjan kiputilat
  • virtsan-, ulosteen- tai ilman pidätyskykyyn liittyvät ongelmat
  • jatkuva virtsaamisen tarve
  • emättimen laskeumat

Lantionpohjan lihaksiston harjoittaminen vaikuttaa positiivisesti asennonhallintaan ja ryhtiin, keskivartalon toimintaan sekä seksuaalitoimintoihin.
Lantionpohjafysioterapia sisältää lantionpohjan lihasten toiminnan tutkimisen, fysioterapeuttisen harjoittelun sekä ohjeet itsehoitoon ja seurannan.
Lantionpohjafysioterapiassa hyödynnetään lantionpohjan lihastestaukseen soveltuvaa mittaria (biofeedback). Lantionpohjan EMG-mittauksesta sovitaan asiakkaan kanssa tarvittaessa.

Annakaisa Hinkkanen